Taxacibo helpt u ook online verder. Wij selecteerden een aantal nuttige links die u niet alleen informeren over wat er leeft binnen de sector, maar u vooral op praktisch vlak verder helpen.
Inzichten & actualiteit
Verblijfskosten in België: fiscaal aftrekbaar bedrag opgetrokken
Als een werknemer kosten maken in opdracht van, of ten voordele van zijn werkgever, dan zal de werkgever die kosten in principe terugbetalen. Dergelijke betalingen zijn 'kosten eigen aan de werkgever'. Ze zijn niet belastbaar in hoofde van de werknemer en zijn gewoon aftrekbaar in hoofde van de werkgever. In principe moet de werknemer de echtheid en het bedrag van de uitgave bewijzen, maar er bestaan uitzonderingen, zoals voor verblijfskosten.
Kmo's geen voorstander van afschaffing ziektebriefje
Vandaag mogen werknemers drie keer per jaar een dag ziek zijn zonder dat ze daarvoor een medisch attest moeten voorleggen. Werkgevers met minder dan 50 werknemers kunnen van deze regel afwijken. Maar er ligt intussen al een nieuw wetsvoorstel op tafel dat de afschaffing van het ziektebriefje uitbreidt naar drie keer drie dagen per werknemer, per kalenderjaar en dat voor alle bedrijven, ongeacht hun omvang.
Het intakegesprek: 5 tips om kaf van koren te scheiden
Als proactieve ondernemer speurt u voortdurend naar nieuwe businessopportuniteiten. Maar nieuwe klanten aanwerven vraagt tijd én een sluitende strategie. Een overtuigend intakegesprek is een goed begin. In dit artikel delen we vijf tips waarmee het eerste formele contact met nieuwe klanten op wieltjes loopt.
Nieuw digitaal communicatieplatform moet strijd tegen sociale fraude opvoeren
De sociale inspectie, het parket en de betrokken diensten beschikken sinds kort over een nieuw wapen in de strijd tegen illegale arbeid en sociale fraude. Het zogenaamde e-Dossierplatform moet de communicatie tussen de verschillende actoren verbeteren en de samenwerking optimaliseren.
Deadline aanvraag energiesubsidies Brusselse bedrijven schuift twee maanden op
Brusselse ondernemingen die hun energieverbruik willen verminderen kunnen nog tot en met 11 september 2023 een premie voor investeringen of consultancy aanvragen via de website van Brussel Economie en Werkgelegenheid. De deadline schuift daarmee met 2 maanden op.
Hoofdstuk 1: Het belang van ERP-software voor uw groothandel
Tijd is geld. En in een groothandel nog iets meer. Levertijden zijn heilig voor uw klanten, en dus moeten alle processen binnen de groothandel perfect op elkaar afgestemd worden. Deze drie letters kunnen u het leven een stuk makkelijker maken: ERP.
Studenten aan het werk in uw bedrijf: denk aan de volgende administratieve formaliteiten
De zomervakantie is bij uitstek een periode waar u studenten kunt aanwerven als extra m/v-kracht in uw bedrijf. Bij dit aanwervingsproces is het echter belangrijk dat u de wettelijke spelregels nauwgezet opvolgt, zodat u niet geconfronteerd wordt met dure boetes. We frissen de belangrijkste regels voor u op.
Een algemene onkostenvergoeding als bedrijfsleider: de spelregels in een notendop
Als bedrijfsleider van een vennootschap kunt u een aantal specifieke forfaitaire onkostenvergoedingen uit uw vennootschap opnemen. Denk bijvoorbeeld aan kilometervergoedingen en dag- en reisvergoedingen. Daarnaast kunt u zichzelf ook een algemene forfaitaire onkostenvergoeding laten toekennen. Hoe pakt u dit correct aan?
Diverse wijzigingen aan KB/WIB92: fiscale aftrek bedrijfswagens, belastingvermindering kinderopvang, tax shelter
Op 5 augustus 2023 trad het nieuwe KB houdende diverse bepalingen tot wijziging van het KB/WIB 92 in werking. We sommen enkele belangrijke wijzigingen voor u op.
Slechte betalers aanpakken via aangepaste betalingstermijn?
Wellicht had u er al mee te maken: klanten die uw facturen niet of te laat betalen. Niet alleen vervelend, maar ook ronduit gevaarlijk voor uw business. Welke stok hebt u als bedrijfsleider achter de deur om late betalers aan te pakken? En maakt het een verschil of die klant een ondernemer of particulier is?
1 januari 2024: federaal langetermijnsparen wordt afgeschaft
Op 1 januari 2024 wordt in ons land de belastingvermindering in het kader van het federaal langetermijnsparen afgeschaft. Vandaag geldt dit voordeel voor stortingen in een levensverzekeringscontract of via de kapitaalaflossingen voor een tweede woning. Wat moet u hierover weten?
Efficiëntie, inzicht en kwaliteit: 3 pijlers van succes voor uw kmo
Steeds meer zaakvoerders beseffen dat ondernemen op basis van buikgevoel, intuïtie of ervaring niet langer houdbaar is. Er tekent zich binnen de kmo-wereld een kentering af, ten voordele van een vorm van ondernemen die gebaseerd is op facts and figures. Dat leidt tot meer efficiëntie, inzicht én kwaliteit in de kmo.
Zo vertrekt u zorgeloos met vakantie
Hun zaak enkele weken achterlaten is voor veel bedrijfsleiders en ondernemers een moeilijke opdracht. Nochtans is een deugddoende vakantie het mooiste cadeau dat u zichzelf én uw bedrijf kunt geven.
Ondernemersbarometer: steeds meer ondernemers, steeds jonger
Tussen 1 mei 2022 en 30 april 2023 werden er in ons land 40.813 nieuwe vennootschappen opgericht. Dat is een stijging van 2,7 procent in vergelijking met vorig jaar. De oprichters waren gemiddeld 6 jaar jonger. Dat blijkt uit de vierde Ondernemersbarometer van Fednot, de Federatie van het Notariaat.
ERP-software kiezen voor uw kmo? Deze 3 criteria zijn bepalend
Het aanbod aan ERP-pakketten voor kmos is groot. Hoe maakt u de juiste keuze? Dit artikel zet u op de goede weg.
Is uw bedrijfsvoorheffing correct berekend en tijdig betaald?
Bedrijfsleiders zijn verplicht bedrijfsvoorheffing om bezoldigingen en toegekende voordelen aan te geven en te betalen. Doen ze dat niet, dan riskeert hun onderneming een boete of zelfs een belastingverhoging. De fiscus kondigde eind juni een nieuwe controleactie aan. Adsolut Bedrijfsleidersloon is uw beste garantie op een correcte berekening en aangifte van de bedrijfsvoorheffing.
Brusselse regering vereenvoudigt discriminatietests bij aanwervingen
In de strijd tegen discriminatie bij aanwervingen kunnen sinds 1 januari 2018 arbeidsinspecteurs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest discriminatietests uitvoeren op de arbeidsmarkt. Jammer genoeg werkte dit systeem de voorbije vijf jaar onvoldoende. Daarom vereenvoudigt de Brusselse regering dit systeem. Ze wil inspecteurs beter beschermen bij de uitvoering van hun taken en de samenwerking met Actiris vlotter doen verlopen.
Ziek tijdens vakantie: nieuwe wettelijke regels op komst vanaf vakantiejaar 2024
Tijdens deze maand genieten heel wat werknemers van een verkwikkende vakantie. Tijd voor wat ontspanning met familie en vrienden! Toch kan het jammer genoeg gebeuren dat men ziekte wordt tijdens de vakantie. Goed nieuws: vanaf vakantiejaar 2024 gelden soepelere wettelijke regels wat het recht op vakantiedagen betreft.
Digitaal beheer mogelijk voor wijzigingsakten van rechtspersonen
Sinds 1 augustus 2021 kan de oprichting van een vennootschap (of een andere rechtspersoon) volledig digitaal en op afstand. Een tussenkomst van de notaris is nog steeds vereist, maar de partijen kunnen gewoon via een videoconferentie verschijnen. De authentieke oprichtingsakte wordt dan van op afstand ondertekend via de elektronische handtekening van de oprichters en de notaris.
Nieuw dubbelbelastingverdrag tussen België en Nederland
Op 21 juni 2023 ondertekenden België en Nederland een nieuw dubbelbelastingverdrag. Met dit nieuwe verdrag willen de beleidsmakers in beide landen de volgende struikelblokken wegwerken.
Nieuwe tarieven Vlaamse kilometerheffing
Als gevolg van een jaarlijkse indexering werden op 1 juli 2023 de Vlaamse tarieven van de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten gewicht (MTT) van meer dan 3,5 ton aangepast.
Indieningstermijnen belastingaangifte: een overzicht
Het artikel Indieningstermijnen belastingaangifte: een overzicht van vorige maand bevatte enkele onduidelijkheden wat betreft de deadlines. Deze info werd door onze auteur rechtstreeks overgenomen van de website FOD Financiën. Intussen werd de passage in kwestie aangepast. Hieronder vindt u de correcte deadlines en termijnen.
Vijf tips om tijdens de zomerperiode je kantoororganisatie op orde te brengen
Vijf tips om tijdens de zomerperiode je kantoororganisatie op orde te brengen Tijdens de zomervakantie duwen vele bedrijven en adviseurs op de pauzeknop. Een ideaal moment dus om als accountant even orde op zaken te stellen binnen je kantoor en het eerste semester van dit jaar te evalueren. In dit blogartikel vind je alvast vijf inspirerende tips.
7 tips voor een succesvolle rekruterings- en aanwervingsstrategie
Wil u de sterkste profielen op de arbeidsmarkt aantrekken en behouden, dan moet u inspanningen leveren om uw bedrijf als topwerkplek in de markt te zetten. Hebt u nog geen kaas gegeten van employer branding? In dit artikel krijgt u zeven tips om uit te blinken als werkgever en de mooiste parels in de zee van talent binnen te halen.
Alcohol- en drugspreventie op het werk: wat zegt de wet?
Sinds 1 april 2009 moeten ondernemingen in België verplicht een preventief alcohol- en drugsbeleid voeren. Het doel is werkgevers en werknemers te responsabiliseren. Maar wat houdt de zogenaamde cao nr. 100 precies in?
Cyberveiligheid binnen de kmo: zo beschermt u uw onderneming
Eén op vier kmos kreeg de voorbije twaalf maanden te maken met cybercriminaliteit. Dat blijkt uit een bevraging van Allianz. Hoe beschermt u zich tegen hacking, phishing en digitale chantage?
De jaarrekening: alles wat u als ondernemer moet weten in 5 vragen en antwoorden
Zomervakantie? Niet voor uw accountant! Hij of zij draait dezer dagen overuren om de jaarrekening van uw vennootschap af te werken. Die moet, zoals de wet voorschrijft, binnen de zeven maanden na de afsluiting van het boekjaar neergelegd worden bij de Balanscentrale. Uw boekhouder heeft er zijn handen vol mee, maar wat weet u eigenlijk over de jaarrekening?
Solden en sperperiodes in 2023: dit zijn de regels
Uitverkoop! Alles moet weg! -50 procent! De meeste handelaars halen tijdens de soldenperiode alles uit de kast om hun oude voorraad van de hand te doen. Maar wat zijn de regels rond koopjes? Hoeveel korting mag u wettelijk gezien geven? Is met verlies verkopen toegestaan? En hoe zorgt u voor een flinke verkoopspiek tijdens de solden?
Eigen aangifte jaarlijkse taks op effectenrekeningen: in te dienen voor 15 juli 2023
Op 26 februari 2021 trad de jaarlijkse taks op effectenrekeningen in werking. Deze jaarlijkse taks van 0,15% wordt geheven op de gemiddelde waarde van de belastbare financiële instrumenten tijdens de referentieperiode, op voorwaarde dat deze gemiddelde waarde meer dan 1 miljoen euro bedraagt.
Strengere spelregels voor vrijstelling bedrijfsvoorheffing
In 2022 formuleerde de Administratie strengere toepassingsvoorwaarden voor de vrijstelling van bedrijfsvoorheffing bij ploegen- en nachtarbeid. Om in aanmerking te komen voor een doorstorting van slechts 80%, moet een onderneming aan de volgende voorwaarden voldoen:
Ficheverplichting 281.50: vermijd zware sancties!
In België geldt de fiscale aftrekbaarheid van ten laste genomen beroepsinkomsten voor de Belgische schuldenaar pas wanneer deze kosten aan de Belgische fiscus gerapporteerd worden via een specifieke fiche.
Uitbreiding energiesteun voor Vlaamse ondernemingen
Vlaamse ondernemingen die geconfronteerd werden met de gevolgen van de energiecrisis, konden tot februari 2023 financiële steun aanvragen voor het vierde kwartaal van 2022.
Deze gegevens moeten verplicht op een factuur staan
Om rechtsgeldig te zijn moet een factuur aan allerlei vormelijke en inhoudelijke voorschriften voldoen. Wij lijsten ze hieronder op.
Financiële veiligheid inbouwen? Zo voorkomt u cashflowproblemen
Als kmo moet u leveranciers, medewerkers en allerhande vaste en variabele kosten betalen. Daarvoor hebt u uiteraard geld nodig. Maar hoeveel werkkapitaal heeft uw bedrijf precies nodig om goed te kunnen functioneren? En hoe kunt u cashflowproblemen gericht aanpakken?
Zo scoort uw website in Google en bij uw klanten
Uw website is het online visitekaartje van uw onderneming. Om prospecten te overtuigen en klanten aan uw zaak te binden, moet u online sterk in uw schoenen staan. Wij delen alvast vier tips voor een professionele website waarmee u vertrouwen uitstraalt en goed scoort in de zoekresultaten van Google.
5 manieren om te snoeien in uw bedrijfskosten
Een economische crisis, onverwachte financiële tegenvallers, moordende concurrentie, Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom u kosten wil besparen in uw kmo. Hieronder lijsten we enkele mogelijkheden op.
Hoe uw kmo beschermen tegen schokken en crisissen?
Elke crisis kan de crisis te veel zijn voor een kmo. Zo lijkt het toch. Wat kunt u doen om uw bedrijf te beschermen tegen onverwachte gebeurtenissen zoals de oorlog in Oekraïne, terroristische aanslagen in Brussel of de wereldwijde gezondheidscrisis?
Verwijlintresten bij laattijdige betaling overheidsopdrachten nog nooit zo hoog
Overheidsdiensten die hun schulden in het kader van een overheidsopdracht (zowel werken, leveringen als diensten) te laat betalen, moeten rekening houden met aanzienlijke verwijlintresten. De toepasbare rentevoet was met 10,5% nog nooit zo hoog.
Indieningstermijnen belastingaangifte: een overzicht
Naar aanleiding van de jaarlijkse belastingaangifte vermeldt de FOD Financiën op haar website de indieningstermijnen waarmee u dit jaar rekening moet houden.
Opname jaarlijkse vakantie: wijzigingen vanaf 2024
Vanaf 2024 gelden nieuwe spelregels op het vlak van de opname van jaarlijkse vakantie. Concreet gaat het onder meer om de overdracht van vakantiedagen naar het volgende jaar en een omvorming van vakantie- naar ziektedagen. Hoe zien deze nieuwe regels er in de praktijk uit?
Doelgroepvermindering eerste aanwervingen: hervorming maatregel op komst?
Met een doelgroepvermindering voor eerste aanwervingen steunt de federale regering u als ondernemer bij het aan boord halen van uw eerste medewerkers. In dit artikel frissen we de basisprincipes van deze maatregel kort op. En hoe wil de regering deze maatregel vanaf 2024 hervormen?
Telewerk voor grensarbeiders: nieuwe socialezekerheidsregels vanaf 1 juli 2023
Als gevolg van de coronacrisis hebben vele bedrijven structureel thuiswerk ingevoerd. Deze werkvorm biedt u en uw werknemers tal van opportuniteiten. Maar wat als thuis voor uw werknemer een ander land is dan waar u als werkgever bent gevestigd? Vanaf 1 juli 2023 komt er een kaderakkoord met nieuwe socialezekerheidsregels, waardoor in het kader van telewerk het socialezekerheidsstelsel van de werkstaat behouden wordt.
Starten in e-commerce: alles wat u moet weten over dropshipping
Online goederen verkopen zonder dat u ze zelf moet opslaan in een magazijn: dat is dropshipping in een notendop. Een mirakeloplossing voor wie start in e-commerce, beweren voorstanders. Maar klopt dat wel?
Het recht op deconnectie voor uw medewerkers: wat moet u hierover weten?
In 2022 sloot de federale regering de veelbesproken arbeidsdeal. Een van de maatregelen in deze deal is het recht op deconnectie voor werknemers. Sinds 1 april 2023 moeten ondernemingen met minstens 20 werknemers verplichte afspraken op papier zetten. Wat moet u hierover weten?
Nieuwe regelgeving op vlak van arbeidsongeschiktheid: met welke maatregelen moet u rekening houden in 2023?
Zieke werknemers kosten uw onderneming handenvol geld. Uiteraard doet u er alles aan om het ziekteverzuim op de werkvloer zo laag mogelijk te houden. De wetgever in ons land hield de voorbije maanden enkele nieuwe wetswijzigingen boven de doopvont. Bent u mee met deze nieuwe spelregels? We vatten voor u enkele maatregelen samen.
Nieuwe forfaitaire bedragen buitenlandse dienstreizen sinds 15 februari 2023
Op 15 februari 2023 verscheen in het Belgisch Staatsblad een nieuwe lijst van forfaitaire dagvergoedingen voor buitenlandse dienstreizen. Deze nieuwe dagvergoedingen kunt u belastingvrij betalen aan uw werknemers voor de kosten die ze maken tijdens een buitenlandse dienstreis. Het is de eerste maal in vijf jaar tijd dat deze bedragen aangepast worden.
Verplichte statutenwijziging vennootschappen: de tijd dringt!
Als gevolg van de nieuwe vennootschapswetgeving, die in 2019 van kracht werd, moeten alle bestaande vennootschappen vóór 1 januari 2024 hun statuten aanpassen. Deze verplichting zorgt bij heel wat ondernemers voor de nodige wrevel, omdat dit voor extra kosten zorgt. Toch kunt u deze maatregel als een opportuniteit en dus waardevolle investering bekijken
Welke subsidies kunt u vandaag als ondernemer aanvragen?
Als kmo-ondernemer investeert u dagelijks heel wat tijd en middelen om uw bedrijf succesvol te doen groeien. Subsidies kunnen u en uw team hierbij een interessante financiële duw in de rug geven.
Voorraadkosten berekenen: de r van rente, ruimte en risico
Aan voorraad zijn kosten verbonden, maar welke? En hoe bereken je die kosten? In dit artikel gaan we dieper in op de elementen die de kostprijs van voorraad beïnvloeden.
Een digitale administratie: voordelen en aanpak
Bedrijven zijn vandaag de dag meer dan ooit bereikbaar, via allerlei kanalen. Digitalisering kan de druk op de administratie verlichten. We focussen op drie fronten: het digitale archief, digitaal klantenbeheer en de digitale boekhouding.
Starten als meewerkende partner of echtgenoot? Dit moet u weten
Uw echtgeno(o)t(e) of partner wil meewerken in uw zaak? Het statuut meewerkende partner of echtgenoot biedt enkele interessante (fiscale) voordelen.
Elektronisch factureren: stand van zaken in 5 vragen en antwoorden
E-invoicing wordt de norm voor b2b-transacties. De Europese en lokale overheden werken aan een voorstel dat tegen 2028 uitgerold moet zijn.
Wat betekent een echtscheiding voor mijn bedrijf?
U bent zaakvoerder en loopt privé tegen een scheiding aan? Dat hoeft gelukkig niet het einde van uw onderneming te betekenen.
Verplichte fietsvergoeding vanaf 1 mei 2023: wat moet u hierover weten?
Begin februari 2023 bereikten de sociale partners in de Nationale Arbeidsraad (NAR) een akkoord over de verplichte toekenning van een fietsvergoeding voor werknemers uit de private sector. Deze maatregel treedt in werking vanaf 1 mei 2023. In dit artikel leest u wat er concreet wijzigt.
Personeel ontslaan? Zo pakt u het correct aan
Aan een ontslag zijn heel wat regels en procedures verbonden. Dit artikel lijst op waaraan u zich als correcte werkgever moet houden.
Op zoek naar kapitaal voor uw zaak? Wed niet op één paard
U zoekt geld voor uw (startende) zaak? Dan is het goed om te weten dat een lening bij de bank niet uw enige optie is. Diversifieer uw financieringen zodat u een sterk fundament krijgt om op te bouwen.
Hoe bepaalt u als bedrijfsleider uw ideale bezoldiging?
Als bedrijfsleider in een vennootschap mag u wettelijk zelf uw loon bepalen. Vanuit fiscaal oogpunt moet u echter rekening houden met enkele belangrijke aandachtspunten, zodat u niet buiten de lijnen kleurt. Hoe stelt u een ideaal loonpakket samen, inclusief alternatieve vormen van beloning?
Groottecriteria voor ondernemingen: de impact op belastingtarieven en neerlegging jaarrekening
In ons land worden de groottecriteria van een onderneming gebruikt om onder meer de belastingtarieven en de neerlegging van de jaarrekening te bepalen.
Geen indexatie van sommige fiscale grensbedragen: een onzichtbare belastingverhoging?
Alle bedragen die in de personenbelasting gebruikt worden, worden jaarlijks geïndexeerd. Denk bijvoorbeeld aan de grensbedragen voor belastingschijven, het huwelijksquotiënt, beroepskosten, enzovoort. Maar toch stijgen niet alle bedragen mee met de levensduurte. En dat zorgt voor een onzichtbare belastingverhoging.
De fiscale hervorming van minister van Financiën Vincent Van Peteghem: wat kan de impact zijn voor uw onderneming?
Begin maart 2023 stelde minister van Financiën Vincent Van Peteghem zijn langverwachte fiscale hervormingsnota voor. Concreet gaat het om 25 maatregelen gespreid over 600 paginas wetteksten die 6 miljard euro aan belastingen moeten doen verschuiven. Welke maatregelen kunnen een impact hebben op uw onderneming?
Durf te vragen: voor welk advies kunt u bij uw accountant terecht?
Uw accountant doet meer dan uw boekhouding. Hij of zij is ook perfect geplaatst om u te adviseren in diverse aspecten van het ondernemerschap.
Artificiële intelligentie in uw kmo: de investering waard?
Je kon de voorbije maanden geen krant of nieuwssite openen of je vond wel een artikel over ChatGPT, de chatbot die draait op artificiële intelligentie. Maar wat is de technologie precies waard in de Belgische kmo-wereld?
Verzekeringen voor ondernemers: hoe beschermt u zichzelf en uw personeel optimaal?
Ondernemen is risicos nemen. Tegelijk kunnen allerlei onverwachte gebeurtenissen opduiken terwijl u en uw medewerkers aan de slag zijn. Daarom is het verstandig om voor de nodige verzekeringen te zorgen. Sommige verzekeringen zijn verplicht, andere worden sterk aangeraden.
Klokkenluiders: interne procedure en meldkanaal verplicht
Op 15 februari 2023 trad een nieuwe regeling in werking die ondernemingen met meer dan 50 werknemers verplicht om een procedure, meldkanaal en opvolging in te richten waarmee werknemers bepaalde inbreuken op (Europese) regelgeving in een professionele context kunnen melden. Wat houdt deze regeling precies in?
Praktische tips voor een vlotte kwartaalafsluiting
Aan het eind van ieder kwartaal is het voor elke ondernemer en fiscaal adviseur altijd zover: de kwartaalafsluiting met bijhorende btw-aangifte. Niet elke ondernemer kijkt uit naar deze recurrente taak. U bent liever bezig met ondernemen dan mijn administratieve formaliteiten.
Hoe bouwt u als werkgever mee aan het pensioen van uw medewerkers?
Voor veel mensen is het pensioen een ver-van-mijn-bedshow. Bovendien doen er heel hardnekkige misverstanden de ronde over dit complexe thema. Dat merkt u wellicht ook als werkgever. De ene medewerker ligt niet wakker van zijn of haar pensioenspaarpot, terwijl een andere meestal wat oudere collega deze materie wel van nabij opvolgt.
Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen
De GDPR-wetgeving dwingt organisaties, dus ook eenmanszaken en kmos, zorgvuldig om te springen met privacygevoelige gegevens. Gegevens verzamelen voor marketingdoeleinden is aan strikte regels onderworpen. Wat mag wel en wat niet? Hieronder beantwoorden we zes veelgestelde vragen rond GDPR.
Hoe past u als zelfstandige uw tarieven correct aan na een loonindexering?
In januari 2023 ontvingen honderdduizenden werknemers in de privésector een stevige loonindexering. Dit mechanisme trad in werking als gevolg van de stijgende levensduurte van de afgelopen maanden. Deze indexering geldt echter niet voor zelfstandigen. Hoe past u uw tarieven correct aan?
Hoe omgaan met wanbetalers?
Om cashflowproblemen te vermijden is een strikte opvolging van uitgaande facturen essentieel. In dit artikel geven we enkele tips om daadkrachtig maar beleefd om te gaan met wanbetalers.
Doe uzelf én uw accountant een plezier met deze goede gewoonte
Uploadt u uw facturen slechts eens per maand of per kwartaal naar uw accountant? In dit artikel leest u waarom u beter korter op de bal speelt. U doet er zowel uzelf als uw accountant een plezier mee.
Harder, beter, sneller, sterker, leaner: hoe de 5 basisprincipes van leanmanagement uw bedrijf efficiënter maken
De kern van leanmanagement is een permanente zoektocht naar waardeoptimalisatie door het elimineren van alle mogelijke bronnen van verlies en verspilling binnen een organisatie alles waarvoor de klant niet wil betalen. Wie de vijf basisprincipes van leanmanagement succesvol toepast, ziet de efficiëntie in zijn bedrijf onmiddellijk stijgen.
U werknemers flexibel verlonen: al aan een cafetariaplan gedacht?
Een cafetariaplan biedt werknemers de flexibiliteit om hun verloningspakket à la carte samen te stellen. Niet alleen financiële compensaties maar ook mobiliteitsvergoedingen, opleidingen, extra vakantiedagen, een smartphone of laptop komen in aanmerking. De vergoedingen zijn bovendien budgetneutraal voor werkgevers.
Vaarwel Excel, welkom crm
Beheert u uw klantrelaties nog via Excel? Laat het nieuwe jaar het signaal zijn om over te stappen naar een professioneel crm-systeem. Want customer relationship management is een topprioriteit in elk bedrijf, en daar hoort een toptool bij.
Zo bewaart u in 2023 beter de balans tussen werk en vrije tijd
Wordt u opgeslorpt door uw werk? Lijdt uw gezin onder uw ondernemerschap? Vreest u een burn-out of depressie? Dit artikel geeft u vijf bruikbare tips om de balans tussen werk en privé te bewaren.
Bent u mee met de nieuwe autofiscaliteit die vanaf 2023 uit de startblokken schiet?
Tegen 2026 zal het belastingregime voor bedrijfswagens dus radicaal wijzigen, zij het in verschillende stappen. Hoe zit het met de fiscale aftrekbaarheid van uw huidige bedrijfswagen of vloot? En met welke spelregels moet u rekening houden als u vanaf 2023 een nieuwe wagen koopt of leaset?
Laat u niet verrassen door deadlines: wat zijn de belangrijkste datums in de fiscale jaarkalender 2023?
Als ondernemer of cijferberoeper loopt uw agenda snel vol met diverse afspraken en deadlines. De datums van de fiscale jaarkalender markeert u het best in fluo, zodat u steeds in orde bent met onder meer voorafbetalingen en aangiftes. Op die manier voorkomt u vervelende boetes.
Hoe u met een doordacht voorraadbeheer concurrenten de loef afsteekt
Een goede voorraadstrategie is niet alleen noodzakelijk om de voorraadkosten te beperken, het kan u ook een concurrentieel en commercieel voordeel opleveren. Alles begint bij het vinden van het evenwicht tussen service en kost.
Uw goed voornemen voor 2023? Stap over op elektronische facturatie
Bij een nieuw jaar horen traditiegetrouw goede voornemens. Voor uw onderneming raden wij voor 2023 een overstap naar elektronische facturatie aan. U doet er uw accountant, maar vooral uzelf, een groot plezier mee.
Nieuwe tarieven 2023 voor het neerleggen van de jaarrekening
U betaalt dit jaar iets meer voor de neerlegging van uw jaarrekening. Dat is het gevolg van een jaarlijkse indexering.
Een pakket fiscale en sociale maatregelen in de programmawet
Elk jaar rond de jaarwisseling dient de federale regering een programmawet in bij de eindejaarsbegroting. Deze wet bevat bepalingen die nodig zijn om de begroting van het komende jaar te realiseren. Welke fiscale en sociale maatregelen mag u als ondernemer verwachten in 2023? Een beknopt overzicht.
Een offerte opstellen: dit moet u zeker vermelden
Een offerte moet aan een aantal vormelijke en inhoudelijke vereisten voldoen. In dit artikel sommen we op welke zaken u zeker moet opnemen.
Langdurig afwezige werknemers? Zo integreert u hen opnieuw in uw organisatie
Alsof een langdurig zieke het nog niet hard genoeg te verduren heeft, ligt er nog een andere dreiging op de loer: de fade-out. Hoe langer een zieke collega afwezig blijft, des te moeilijker wordt het om opnieuw aan de slag te gaan. Dé remedie hiervoor is contact houden, ingebed in een solide reïntegratietraject.
Gestandaardiseerd aandelenoptieplan is geen garantie voor recht op kostenaftrek
Een onderneming biedt de bedrijfsleider een aandelenoptieplan aan. Ze doet daarbij een beroep op een gespecialiseerde instelling die standaardoplossingen aanbiedt voor aandelenopties. Maar toch is dat geen garantie voor aftrekbaarheid van de kosten.
Nieuwe mogelijkheid om u te identificeren op een overheidswebsite
Ook voor overheidszaken moet u niet meer lang aanschuiven aan een loket. De meeste federale en gewestelijke overheden hebben handige websites waar u mits correcte identificatie al uw overheidszaken kan afhandelen. Maar hoe identificeert u zich eigenlijk bij de overheid?
Effectentaks 2.0 doorstaat toets van Grondwettelijk Hof
De effectentaks is een blijvertje. Verschillende partijen hadden de vernietiging ervan gevraagd bij het Grondwettelijk Hof, maar met uitzondering van de antimisbruikbepaling heeft het Hof geen problemen met de nieuwe versie van de effectentaks.
Pre-pack: wat met de werknemers ?
Bij een pre-pack worden de gezonde delen van een bijna failliete onderneming verkocht onder supervisie van de rechtbank. Een doorstart voor een deel van de onderneming heeft zeker voordelen. Maar hoe zit het eigenlijk met de werknemers?
Flexibele werkregeling: CAO nr. 162 van toepassing
Eind september 2022 werd er binnen de Nationale Arbeidsraad een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) gesloten die werknemers het recht geeft om een flexibele werkregeling aan te vragen. De regeling is van kracht sinds 1 oktober 2022.
Huurprijzen van woningen: indexering afhankelijk van EPC-certificaat en gewest
Huur is een gewestbevoegdheid, maar de drie gewesten namen in het kader van de hoogoplopende energie- en verwarmingskosten eenzelfde maatregel ter bescherming van de huurder: een bevriezing van de indexering. Toch zijn er enkele verschillen.
Studentenarbeid naar 600 uur per jaar
Studenten kunnen gewoon deelnemen aan de arbeidsmarkt. Als werkgever en student bepaalde voorwaarden naleven, gelden er voor studenten zelfs gunstiger regels op het vlak van sociale zekerheid en op het vlak van fiscaliteit dan voor andere werknemers. De regering besliste eind oktober om dat gunstregime nog verder uit te breiden.
De precontractuele fase vanaf 1 januari 2023
Het oude Burgerlijk Wetboek, omwille van de initiatiefnemer ook wel de Code Napoleon genoemd, wordt gestaag vernieuwd. Begin 2023 wordt het nieuwe boek 5 verbintenissenrecht van kracht. Belangrijk voor particulier én handelaar.
Gemeenschappelijk gebouw: aftrek kosten beroepsgedeelte
Als een zelfstandige een gemeenschappelijk gebouw gebruikt voor beroepsdoeleinden, dan moeten de kosten en afschrijvingen niet alleen beperkt worden tot het beroepsgedeelte, maar vervolgens ook tot zijn of haar aandeel in de eigendom. Voor gebouwen in de huwelijksgemeenschap bestaat er een bijzondere administratieve tolerantie.
Jaarlijkse vennootschapsbijdrage wijzigt niet
Sinds 1992 moeten vennootschappen een jaarlijkse bijdrage betalen ten voordele van het sociaal statuut der zelfstandigen. De bijdrage is elk jaar verschuldigd tegen 30 juni. Opvallend: dit jaar verandert de bijdrage helemaal niet ten opzichte van vorig jaar.
De beperkte aansprakelijkheid van de werknemer
Werknemers zijn in principe niet aansprakelijk voor de schade die ze in de uitvoering van hun arbeidsovereenkomst toebrengen aan de werkgever of aan derden. Het is slechts in uitzonderlijke situaties dat zij toch aansprakelijk gesteld worden.
(Geen) investeringsaftrek voor verhuurde goederen
De investeringsaftrek is een fiscale aftrek die u als ondernemer ontvangt wanneer u investeert in beroepsmatige activa. Als u die activa ter beschikking stelt van derden, krijgt u die investeringsaftrek niet. Er zijn enkele uitzonderingen. Maar wat als u activa heeft die slechts gedeeltelijk onder een uitzondering vallen.
Tarieven notionele interestaftrek voor aanslagjaar 2023
Elk jaar worden de tarieven van de notionele intrestaftrek (NIA) d.i. de aftrek voor risicokapitaal vastgelegd. In het Belgisch Staatsblad van 19 september 2022 werd het basistarief voor aanslagjaar 2023 bekend gemaakt. Dat basistarief is weerom negatief, maar
Zaterdag is geen werkdag
Voor de berekening van de termijnen, zoals verjaringstermijnen, bezwaartermijnen of contractuele termijnen, is het van belang dat u weet welke dagen meetellen, en welke niet. Het nieuwe Burgerlijk Wetboek (nieuw BW) heeft daar een apart wetsartikeltje voor en dat artikel zegt nu uitdrukkelijk dat zaterdagen géén werkdagen meer zijn.
Vordering btw-teruggave: Cassatie verduidelijkt verjaringstermijn
Heeft u te veel btw doorgestort aan de Staat, dan heeft u de keuze: ofwel draagt u het krediet over naar de volgende maand of het volgende kwartaal, ofwel vraagt u de teveel betaalde btw terug. Maar voor een teruggave geldt een verjaringstermijn van drie jaar. De vraag is nu: wanneer die termijn begint te lopen?
Woning voor bedrijfsleider: geen geldige wederbelegging bij gedwongen meerwaarde?
Waar twee rechtsregels elkaar kruisen, botst het vaak. Een vennootschap stelt een woning ter beschikking van de bedrijfsleider. 'Niet aftrekbaar', zegt de fiscus 'en bovendien geen geldige wederbelegging voor eerder gerealiseerde meerwaarden'. En dat is minder logisch dan het lijkt.
Meldingsplicht voor juridische constructies
Het Hof van Beroep van Luik verwerpt een boete opgelegd door de belastingadministratie wegens niet-aangifte van een buitenlandse juridische constructie. Er was in hoofde van de belastingplichtige immers geen intentie om de belasting te ontduiken. Het hof gaat daarmee verder dan de Vlaamse hoven en rechtbanken.
Verhuur van gemeubeld logies
De langetermijnverhuur van gemeubeld logies is sinds 1 juli 2022 vrijgesteld van btw. Langetermijnverhuur is hier een verhuur van 3 maanden of meer. Studentenkamers, vakantiewoningen, kunnen dus niet meer aan de btw onderworpen worden, maar de verhuurder kan de btw ook niet meer aftrekken.
Belangrijke agendapunten
-
20 aprilUiterste datum indienen btw aangifte 1e kwartaal
-
20 juliUiterste datum indienen btw aangifte 2e kwartaal
-
20 oktoberUiterste datum indienen btw aangifte 3e kwartaal
-
31 decemberAfsluiten boekjaar
-
20 januariUiterste datum indienen btw aangifte 4e kwartaal